Θεματική: Δημιουργώ και καινοτομώ. Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία
Υποθεματική: STREAM_ Εκπαιδευτική Ρομποτική
Ο όρος STEM χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 2001 από τον οργανισμό NSF (National Science Foundation) για να αποδώσει τη διασύνδεση των περιοχών των Φυσικών Επιστημών (Science), της Τεχνολογίας (Technology), της Μηχανικής (Engineering) και Μαθηματικών (Mathematics). Πιο αναλυτικά τα επιστημονικά του πεδία προσδιορίζονται ως εξής:
- S είναι η Επιστήμη (Science). Αναφέρεται στην παρατήρηση και την πρόβλεψη, τον πειραματισμό, τους προβληματισμούς και τις ερωτήσεις, τις ανακαλύψεις για τη λειτουργία των πραγμάτων.
- T είναι η Τεχνολογία (Technology), ο τρόπος που γίνεται κάτι, δηλαδή η χρήση εργαλείων για τη διεκπεραίωση εργασιών, ο εντοπισμός των προβλημάτων και η ικανότητα να επινοούμε και να εφευρίσκουμε.
- E είναι η Μηχανική (Engineering), η μελέτη της συμπεριφοράς και της κίνησης των φυσικών σωμάτων και η αλληλεπίδραση των δυνάμεων.
- M είναι τα Μαθηματικά (Maths), οι τρόποι μέτρησης και οι βασικές έννοιες της Γεωμετρίας (σχήματα, σύγκριση μεγεθών κ.α.). Επίσης πολλές φορές χρησιμοποιείται και ο όρος STEAM για να συμπεριλάβει και τις τέχνες (arts) όπου Α (Art) είναι η εικαστική δημιουργία/έκφραση μέσα από τις τέχνες και ο όρος ST(R)EAM όπου R είναι η Ανάγνωση (Reading), η οποία συνήθως συνδυάζεται με τη Γραφή (Writing) και τη δημιουργική σκέψη. Όλα τα προαναφερθέντα αποτελούν ένα αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας των παιδιών στο Νηπιαγωγείο. Ο όρος ST(R)EΑM είναι μια «ετικέτα» σε αυτό που ήδη οι εκπαιδευτικοί εκπονούμε στην τάξη. Αποτελεί μία καινοτόμο προσέγγιση στον σχεδιασμό Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών, κατά την οποία τα μαθήματα των Φυσικών Επιστημών, της Τεχνολογίας, της Μηχανικής και των Μαθηματικών δεν αντιμετωπίζονται σαν ξεχωριστά αντικείμενα διδασκαλίας αλλά ως μία «ολότητα», καταργώντας τους φραγμούς μεταξύ των επιστημών.
(Πηγή: seminars etwinning, Φώτη Π)
Σκοπός του έργου SREAM είναι να αποκτήσουν τα παιδιά τις απαραίτητες γνώσεις του ηλιακού συστήματος και τα χαρακτηριστικά τους , ξετυλίγοντας τις δεξιότητες 4C (communication, critical thinking, creativity, collaboration), τις δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης (ρομποτική-επιστημονική/υπολογιστική σκέψη Δεξιότητες Μοντελισμού και προσομοίωσης Πληροφορικός γραμματισμός Ψηφιακός γραμματισμός Τεχνολογικός γραμματισμός ) καθώς και τις δεξιότητες του νου (ρουτίνες σκέψης και αναστοχασμός Επίλυση προβλημάτων Κατασκευές, παιχνίδια, εφαρμογές).
ΕΞΕΡΕΥΝΟΥΜΕ ΤΟ ΗΛΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Δραστηριότητα ψυχολογικής και γνωστικής προετοιμασίας: αποτίμηση υπάρχουσας γνώσης και ανίχνευση αναπαραστάσεων και γνωστικών δυσκολιών.
Η Εκπαιδευτικός συγκεντρώνει τους μαθητές/τριες στην ολομέλεια, συζητούν για τις ομάδες, και τους κανόνες λειτουργίας τους, και δημιουργούνται ομάδες -μεικτές (ως προς το φύλο και την ηλικία) Στη συνέχεια ηκάθε ομάδα λαμβάνει τέσσερις εικόνες που έχουν σχέση με το θέμα «Ηλιακό Σύστημα» και η εκπαιδευτικός τους προτρέπει να παρατηρήσουν τις εικόνες και να προσπαθήσουν να ανακαλέσουν από τις προηγούμενες γνώσεις τους αν τους θυμίζουν κάτι. Επιπλέον παρακινεί τους μαθητές/τριες να περιγράψουν τις παραπάνω εικόνες θέτοντας τους συγκεκριμένες ερωτήσεις:
Τι παρατηρείτε στην πρώτη εικόνα;
Τι φαντάζεστε ότι συμβαίνει στη δεύτερη εικόνα;
Τι νομίζετε ότι γίνεται στην τρίτη εικόνα;
http://app.popplet.com/#/p/6952668

2η Δραστηριότητα: Έναρξη της έρευνας.
Αφού δημιουργούνται και πάλι οι ομάδες, η πρώτη ομάδα με τη βοήθεια του υπολογιστή και η δεύτερη με τη βοήθεια του tablet αναζητούν στο διαδίκτυο εικόνες, ή ιστοσελίδες σχετικές με το ηλιακό σύστημα. Αφού βρουν ότι υλικό που τους ενδιαφέρει το ανεβάζουν στον τοίχο του Padlet που θα βρείτε παρακάτω. Η Εκπαιδευτικός λειτουργεί ποικιλοτρόπως στην εκπαιδευτική διαδικασία. Λειτουργεί ως διευκολυντής και καθοδηγητής αλλά δρα συμβουλευτικά και βοηθητικά.
Στο τέλος, πραγματοποιείται Ταξινόμηση του υλικού σε κατηγορίες. Ταξινομείται το υλικο σε κατηγορίες με κριτήρια που προκύπτουν από την παρατήρηση (μικροί μεγάλοι πλανήτες, ψυχροί θερμοί, με δακτύλιους και χωρίς).
https://padlet.com/mkottaridou/j9yed1tyhk09
Τέλος μελετήσαμε το βιβλίο επαυξημένης πραγματικότητας Ηλιακό Σύστημα ενώ είχαμε κατεβάσει και την εφαρμογή Solar system AR που μέσα από τη διάδραση με το βιβλίο το «ζωντάνεψε» μπροστά στα μάτια όλων μας!
Ο Γιούρι στέλνει τις απαντήσεις στα παιδιά και επιπλέον, μια σειρά δράσεων για την αναγνώριση πλανητών, όπως: -έναν λαβύρινθο, στην έξοδο του οποίου υπάρχει ένας κώδικας (QR code) και αποκαλύπτεται η πρώτη προσγείωση στη Σελήνη, όταν σκαναριστεί από τους μαθητές, -να φτιάξουν online παζλ για να συνθέσουν την εικόνα πλανητών,- -να ακολουθήσουν τον αλγόριθμο, ώστε να συλλέξουν τα γράμματα ονομάτων πλανητών σε ένα ψηφιακό mat με το bee-bot.
Το avatar του Γιουρι με τις απαντήσεις του
Ο λαβύρινθος:
Σκανάρετε το qrcode και θα αποκαλυφτεί το βίντεο με την προσγείωση του διαστημοπλοίου στη σελήνη!!
Τέλος, οι ομαδικές κατασκευές είναι απαραίτητο συστατικό της επιτυχίας ενός θέματος!
BEEBOT ONLINE
(ΠΑΙΖΟΥΜΕ ΜΕ ΤΟΝ ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΤΗ ΤΟΥ ΒΕΕΒΟΤ)
https://beebot.terrapinlogo.com/
Ταξιδεύουμε στο διάστημα
Οι μαθητές/τριες περιηγούνται και εντοπίζουν στο χάρτη στη διαδικτυακή εφαρμογή http://maps.google.com/ τους πλανήτες.
https://www.google.com/maps/space/iss/@-47.8191988,-86.2691943,22986596m/data=!3m1!1e3
Στη συνέχεια χωρίζονται σε ομάδες και τους δίνεται ένας χάρτης του ηλιακού συστήματος. Καλούνται να μετρήσουν το μήκος της απόστασης μεταξύ τυ πιο κοντινού και πιο μακρινού πλανήτη και ήλιου. «Πώς μπορούμε να βρούμε ποια είναι η μεγαλύτερη ή η μικρότερη;». Οι μαθητές/τριες εξοικειώνονται με μετρικές διαδικασίες. Κάθε ομάδα προτείνει τη μονάδα μέτρησης και τη μετρική διαδικασία. Στο τέλος, οι ομάδες παρουσιάζουν στην ολομέλεια τον τρόπο που έδρασαν και συγκρίνουν τα αποτελέσματα των μετρήσεων και τα συμπεράσματά τους.
ΛΥΝΟΥΜΕ ΓΡΙΦΟΥΣ! Το Bee-Bot ταξιδεύει.
Οι μαθητές συμμετέχουν σε ένα παιχνίδι προγραμματισμού του bee bot. Σε ένα mat για μετακίνηση του προγραμματιζόμενου ρομπότ στο οποίο είναι ενσωματωμένο το ηλιακό σύστημα, ο Γιούρι ο αστροναύτης, με φωνητικά μηνύματα (voki) δίνει γρίφους για την ανακάλυψη του κάθε πλανήτη.
ΔΕΙΤΕ ΤΟΥΣ ΓΡΙΦΟΥΣ ΤΟΥ ΓΙΟΥΡΙ
Όταν λύνεται ο γρίφος το bee-bot προγραμματίζεται για να φτάσει στην εικόνα του πλανήτη. Ακολουθεί με τον ίδιο τρόπο η επίλυση όλων των γρίφων.
1β: Απεικόνιση των φάσεων της σελήνης με μπισκότα γεμιστά
1γ: Ημέρα – νύχτα: Οπτικοποίηση στο Google maps http://maps.google.com/ https://www.google.com/maps/space/iss/@-47.8191988,-86.2691943,22986596m/data=!3m1!1e3 και πείραμα με φακό και υδρόγειο σφαίρα.
Στη συνέχεια αφού χωριστήκαμε σε ομάδες ζωγραφίσαμε τη μέρα και τη νύχτα , γράψαμε τις λέξεις και οι εκπρόσωποι των ομάδων παρουσίασαν τις εργασίες τους σε όλη την τάξη.
Δραστηριότητες Αξιολόγησης _ Δημιουργούμε τη δική μας ψηφιακή ιστορία
H δραστηριότητα ήταν μία μεγάλη έκπληξη. και θα πρέπει να περιλαμβάνει όλες τις γνώσεις που κατέκτησαν κατά τη διάρκεια του Εργαστηρίου. Τα παιδιά κατάφεραν να δημιουργήσουν ένα ψηφιακό βιβλίο με θέμα το ηλιακό σύστημα. Τα ίδια τα παιδιά είχαν διττό ρόλο τόσο του συγγραφέα όσο και του εικονογράφου αλλά και του αφηγητή/τριας. Όταν το βιβλίο ήταν έτοιμο ανέβηκε στο ψηφιακό εργαλείο Story Jumber. To Storyjumper είναι ένα εκπληκτικό web 2.0 εργαλείο δημιουργίας βιβλίων και εικονογράφησής τους. Δίνει τη δυνατότητα στο χρήστη του να φτιάξει τις δικές του ιστορίες εύκολα και γρήγορα είτε χρησιμοποιώντας έτοιμα πρότυπα, είτε ξεκινώντας από το μηδέν. Για τη εικονογράφηση της ιστορίας μπορούν να χρησιμοποιηθούν έτοιμες σκηνές και εικόνες είτε να ανέβουν φωτογραφίες της αρεσκείας μας. Αφού τελειώσει η ιστορία μπορεί να εκτυπωθεί ή να διαμοιραστεί. Έχει εύχρηστο και απλό interface γι’ αυτό είναι κατάλληλο για παιδαγωγική χρήση σε μικρές ηλικίες.
Οδηγίες χρήσης: Αλλάζετε σελίδα και με το βελάκι από κάτω αναπαράγεται η ηχογράφηση.
ΜΠΡΑΒΟ στα παιδιά για την προσπάθειά τους!
https://www.storyjumper.com/book/read/126820622/621e2a850d1ae
Δείτε όλα τα ψηφιακά παιχνίδια του εργαστηρίου στο https://blogs.sch.gr/kotmaria/
Δετε και τη διαστημική γωνιά μας!







































































