Εργαστήριο Δεξιοτήτων_ «Ένα ταξίδι στη γειτονιά του ήλιου!»

Θεματική: Δημιουργώ και καινοτομώ. Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία

Υποθεματική: STREAM_ Εκπαιδευτική Ρομποτική

Ο όρος STEM χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 2001 από τον οργανισμό NSF (National Science Foundation)  για να αποδώσει τη διασύνδεση των περιοχών των Φυσικών Επιστημών (Science), της Τεχνολογίας (Technology), της Μηχανικής (Engineering) και Μαθηματικών (Mathematics). Πιο αναλυτικά τα επιστημονικά του πεδία προσδιορίζονται ως εξής:

  • S είναι η Επιστήμη (Science). Αναφέρεται στην παρατήρηση και την πρόβλεψη, τον πειραματισμό, τους προβληματισμούς και τις ερωτήσεις, τις ανακαλύψεις για τη λειτουργία των πραγμάτων.
  • T είναι η Τεχνολογία (Technology), ο τρόπος που γίνεται κάτι, δηλαδή η χρήση  εργαλείων για τη  διεκπεραίωση εργασιών, ο εντοπισμός  των προβλημάτων και η ικανότητα να επινοούμε και να εφευρίσκουμε.
  • είναι η Μηχανική (Engineering), η μελέτη της συμπεριφοράς και της κίνησης των φυσικών σωμάτων και η αλληλεπίδραση των δυνάμεων.
  • M είναι τα Μαθηματικά (Maths), οι τρόποι μέτρησης και οι βασικές έννοιες της Γεωμετρίας (σχήματα, σύγκριση μεγεθών κ.α.). Επίσης πολλές φορές χρησιμοποιείται και ο όρος STEAM για να συμπεριλάβει και τις τέχνες (arts) όπου Α (Art) είναι η εικαστική δημιουργία/έκφραση μέσα από τις τέχνες και ο όρος ST(R)EAM όπου είναι η Ανάγνωση (Reading), η οποία συνήθως συνδυάζεται με τη Γραφή (Writing) και τη δημιουργική σκέψη. Όλα τα προαναφερθέντα αποτελούν ένα αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας των παιδιών στο Νηπιαγωγείο. Ο όρος ST(R)EΑM είναι μια «ετικέτα» σε αυτό που ήδη οι εκπαιδευτικοί εκπονούμε στην τάξη. Αποτελεί μία καινοτόμο προσέγγιση στον σχεδιασμό Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών, κατά την οποία τα μαθήματα των Φυσικών Επιστημών, της Τεχνολογίας, της Μηχανικής και των Μαθηματικών δεν αντιμετωπίζονται σαν ξεχωριστά αντικείμενα διδασκαλίας αλλά ως μία «ολότητα», καταργώντας τους φραγμούς μεταξύ των επιστημών.
    (Πηγή: seminars etwinning, Φώτη Π)

Σκοπός του έργου SREAM  είναι να αποκτήσουν τα παιδιά τις απαραίτητες γνώσεις του ηλιακού συστήματος και τα χαρακτηριστικά τους , ξετυλίγοντας  τις δεξιότητες 4C (communication, critical thinking, creativity, collaboration), τις δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης (ρομποτική-επιστημονική/υπολογιστική σκέψη Δεξιότητες Μοντελισμού και προσομοίωσης Πληροφορικός γραμματισμός Ψηφιακός γραμματισμός Τεχνολογικός γραμματισμός ) καθώς και τις δεξιότητες του νου (ρουτίνες σκέψης και αναστοχασμός Επίλυση προβλημάτων Κατασκευές, παιχνίδια, εφαρμογές).

ΕΞΕΡΕΥΝΟΥΜΕ ΤΟ ΗΛΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

Δραστηριότητα ψυχολογικής και γνωστικής προετοιμασίας: αποτίμηση υπάρχουσας γνώσης και ανίχνευση αναπαραστάσεων και γνωστικών δυσκολιών.

Η Εκπαιδευτικός συγκεντρώνει τους μαθητές/τριες στην ολομέλεια, συζητούν για τις ομάδες, και τους κανόνες λειτουργίας τους, και δημιουργούνται ομάδες -μεικτές  (ως προς το φύλο και την ηλικία) Στη συνέχεια ηκάθε ομάδα λαμβάνει  τέσσερις εικόνες που έχουν σχέση με το θέμα «Ηλιακό Σύστημα» και η εκπαιδευτικός  τους προτρέπει να παρατηρήσουν τις εικόνες και να προσπαθήσουν να ανακαλέσουν από τις προηγούμενες γνώσεις τους αν τους θυμίζουν κάτι. Επιπλέον  παρακινεί τους μαθητές/τριες να περιγράψουν τις παραπάνω εικόνες θέτοντας τους συγκεκριμένες ερωτήσεις:

Τι παρατηρείτε στην πρώτη εικόνα;

Τι φαντάζεστε ότι συμβαίνει στη δεύτερη εικόνα;

Τι νομίζετε ότι γίνεται στην τρίτη εικόνα;

5         1

4

http://app.popplet.com/#/p/6952668

30

273540409 936261413761005 7761269978061963662 n 273440323 1123410058412630 2060292545956075057 n

2η Δραστηριότητα: Έναρξη της έρευνας.

Αφού δημιουργούνται και πάλι οι ομάδες, η πρώτη ομάδα με τη βοήθεια του υπολογιστή και η δεύτερη με τη βοήθεια του tablet αναζητούν στο διαδίκτυο εικόνες, ή ιστοσελίδες σχετικές με το ηλιακό σύστημα. Αφού βρουν ότι υλικό που τους ενδιαφέρει το ανεβάζουν στον τοίχο του Padlet που θα βρείτε παρακάτω. Η Εκπαιδευτικός λειτουργεί ποικιλοτρόπως στην εκπαιδευτική διαδικασία. Λειτουργεί ως διευκολυντής και καθοδηγητής αλλά δρα συμβουλευτικά και βοηθητικά.

272823033 1100520383858989 609525067641329173 n 248037117 937000937177288 228618739816394835 n 273054479 988832161715981 3575525831114984856 n

Στο τέλος, πραγματοποιείται Ταξινόμηση του υλικού σε κατηγορίες. Ταξινομείται το υλικο σε κατηγορίες με κριτήρια που προκύπτουν από την παρατήρηση (μικροί μεγάλοι πλανήτες, ψυχροί θερμοί, με δακτύλιους και χωρίς).

273071118 365921814973308 4012428552558478111 n 273211161 484569816513088 6451215796899510620 n

https://padlet.com/mkottaridou/j9yed1tyhk09

ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΤΟ ΗΛΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο έρχεται ένα ηχογραφημένο μήνυμα (voki) για τους μαθητές, μέσω του οποίου γίνεται η γνωριμία με τον αποστολέα του γράμματος, τον Γιούρι, ο οποίος είναι αστροναύτης και είναι μια ομιλούσα μορφή avatar.
Δείτε το avatar:
Μπείτε στο κουίζ του Γιούρι:
qrcode
Και κερδίσαμε το Δίπλωμα του «Βοηθού Αστροναύτη»

certificate template for science award with space vector 29554673

Πηγή: https://www.vectorstock.com/

Στη συνέχεια τα παιδιά αναζητούν πληροφορίες για το επάγγελμα του αστροναύτη. Διατυπώνουν και καταγράφουν  με τη βοήθεια  του εκπαιδευτικού, ερωτήσεις σχετικά με το επάγγελμα του αστροναύτη. Η δράση τους είναι ομαδική και δομούν μια μορφή avatar, για να διατυπώσει τα ερωτήματά τους, τα οποία αποστέλλονται με ψηφιακό μήνυμα στον Γιούρι, όπως και οι απαντήσεις του προς τα παιδιά.
Το avatar που δημιουργήσαμε:

https://tinyurl.com/y8c4qd7g

Τέλος μελετήσαμε το βιβλίο επαυξημένης πραγματικότητας Ηλιακό Σύστημα ενώ είχαμε κατεβάσει και την εφαρμογή Solar system AR που μέσα από τη διάδραση με το βιβλίο το «ζωντάνεψε» μπροστά στα μάτια όλων μας!

Ο Γιούρι στέλνει τις απαντήσεις στα παιδιά και επιπλέον, μια σειρά δράσεων για την αναγνώριση πλανητών, όπως: -έναν λαβύρινθο, στην έξοδο του οποίου υπάρχει ένας κώδικας (QR code) και αποκαλύπτεται η πρώτη προσγείωση στη Σελήνη, όταν σκαναριστεί από τους μαθητές, -να φτιάξουν online παζλ για να συνθέσουν την εικόνα πλανητών,- -να ακολουθήσουν τον αλγόριθμο, ώστε να συλλέξουν τα γράμματα ονομάτων πλανητών σε ένα ψηφιακό mat με το bee-bot.

Το avatar του Γιουρι με τις απαντήσεις του

https://tinyurl.com/ybbajm58

Ο λαβύρινθος:

.jpg

Σκανάρετε το qrcode και θα αποκαλυφτεί το βίντεο με την προσγείωση του διαστημοπλοίου στη σελήνη!!

273586759 226890009578893 1244514380948188169 n 273900637 5283346148356585 8213683226466740808 n 273631277 459257325873967 8003475046418603511 n 273866714 424401779437242 9004415236727869345 n 273619519 1060634391165623 2474193555917517766 n 273599327 622439009058464 1763575479626158330 n 273907262 466667591465100 2231177471072084522 n 273449510 494531498711835 7527028410183145000 n 273619414 664669131394156 3221711392934938332 n 273599327 278804784387263 5965658312887067439 n 273882305 695845121590570 6772641732559935473 n 258917837 1013713962584072 1267918661661384253 n 273776753 242194301447052 4685978551968127458 n 273755704 1155281438575830 1856963918120682849 n 273797546 1123980391719799 5772489908120750247 n 273962844 661085844940166 841733170385548878 n 273857669 631587928125453 6808723054824931746 n 273875893 1080460099471311 3793300598097649974 n 273770595 356041999477077 2826299144337911762 n 274021646 971756393750195 224104603412401351 n273801740 359356939118271 4234185570689814694 n273955110 339124598130653 3056606548536921464 n273602401 497690375109306 6193562211416317470 n

Τέλος, οι ομαδικές κατασκευές είναι απαραίτητο συστατικό της επιτυχίας ενός θέματος!

      274149055 463449191944887 163894533002655934 n    273906569 4920576581383297 6052594886938607037 n274041150 992604221364526 3012495130349241121 n

BEEBOT ONLINE

(ΠΑΙΖΟΥΜΕ ΜΕ ΤΟΝ ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΤΗ ΤΟΥ ΒΕΕΒΟΤ)

https://beebot.terrapinlogo.com/

Ταξιδεύουμε στο διάστημα

Οι μαθητές/τριες  περιηγούνται και εντοπίζουν στο χάρτη στη διαδικτυακή εφαρμογή  http://maps.google.com/ τους πλανήτες.

https://www.google.com/maps/space/iss/@-47.8191988,-86.2691943,22986596m/data=!3m1!1e3

Στη συνέχεια χωρίζονται σε ομάδες και τους δίνεται ένας χάρτης του ηλιακού συστήματος. Καλούνται να μετρήσουν  το μήκος της απόστασης μεταξύ τυ πιο κοντινού και πιο μακρινού  πλανήτη και ήλιου. «Πώς μπορούμε να βρούμε ποια είναι η μεγαλύτερη ή η μικρότερη;». Οι μαθητές/τριες εξοικειώνονται με μετρικές διαδικασίες. Κάθε ομάδα προτείνει τη μονάδα μέτρησης και τη μετρική διαδικασία. Στο τέλος, οι ομάδες παρουσιάζουν στην ολομέλεια τον τρόπο που έδρασαν και συγκρίνουν τα αποτελέσματα των μετρήσεων και τα συμπεράσματά τους.

274000640 625610848505165 744751185317544833 n 274092089 894519561221995 5299204820301261037 n

274355183 4685265178268144 5868679765513447563 n 274355183 4685265178268144 5868679765513447563 n 1 274262259 2000408200146267 2083333717347864546 n

274140838 281719120737032 5662616290209711401 n 274174857 382606417007733 1818154835106500674 n 273936224 2261200204019537 2166180429882805168 n

274082213 4895954623814567 7568034050727606307 n

ΛΥΝΟΥΜΕ ΓΡΙΦΟΥΣ! Το Bee-Bot ταξιδεύει.

Οι μαθητές συμμετέχουν σε ένα παιχνίδι προγραμματισμού του bee bot. Σε ένα mat για μετακίνηση του προγραμματιζόμενου ρομπότ στο οποίο είναι ενσωματωμένο το ηλιακό σύστημα, ο Γιούρι ο αστροναύτης, με φωνητικά μηνύματα (voki) δίνει γρίφους για την ανακάλυψη του κάθε πλανήτη.

ΔΕΙΤΕ ΤΟΥΣ ΓΡΙΦΟΥΣ ΤΟΥ ΓΙΟΥΡΙ

https://tinyurl.com/ybbajm58

Όταν λύνεται ο γρίφος το bee-bot προγραμματίζεται για να φτάσει στην εικόνα του πλανήτη. Ακολουθεί με τον ίδιο τρόπο η επίλυση όλων των γρίφων.

273944104 349825003652418 7656188643257000437 n 274174866 1404161390017095 1631940863877099784 n 274117262 365909278712619 7836731872510371334 n 274242651 925832508075386 5796008216759233162 n 273948211 462568632108291 5297699677992469731 n 274458753 690796935471452 5601716692311998995 n 273742334 707098237119015 2361936272698887932 n 273580004 904601793553844 6100684546297805709 n 273942771 657309895322508 3894859923899241551 n 273944104 349825003652418 7656188643257000437 n 1

Απεικόνιση των φάσεων της σελήνης με μπισκότα γεμιστά

274299323 3098390577090196 6452386886960577034 n 274299323 3098390577090196 6452386886960577034 n 1

 

1γ: Ημέρα – νύχτα: Οπτικοποίηση στο Google maps http://maps.google.com/ https://www.google.com/maps/space/iss/@-47.8191988,-86.2691943,22986596m/data=!3m1!1e3   και πείραμα με φακό και υδρόγειο σφαίρα.

274030537 1703649379981243 8250908532493584785 n 274019410 333794398760051 8476175428729895180 n

Στη συνέχεια αφού χωριστήκαμε σε ομάδες  ζωγραφίσαμε τη μέρα και τη νύχτα , γράψαμε τις λέξεις και οι εκπρόσωποι   των ομάδων παρουσίασαν τις εργασίες τους σε όλη την τάξη.

274008779 367050881639148 8587866777802298062 n 274126190 373449560874873 2694894662845241073 n

274502822 499192964948692 6239536441132946602 n 274329749 922352791761346 3467362436047798286 n 274007393 2989884951321787 2373931588318258892 n 274183721 1301679633642027 4049444627768463027 n 273707053 628945938173877 2515512280679935836 n 274348672 1318138182006706 5582799828969993997 n274006044 242702568063864 1850526152459964571 n 274242651 380813046707949 5128748477302254641 n274019406 486244369577501 7161548734493015372 n

Δραστηριότητες Αξιολόγησης _ Δημιουργούμε τη δική μας ψηφιακή ιστορία 

H  δραστηριότητα ήταν μία μεγάλη έκπληξη. και  θα πρέπει να περιλαμβάνει όλες τις γνώσεις που κατέκτησαν κατά τη διάρκεια του Εργαστηρίου. Τα παιδιά κατάφεραν να δημιουργήσουν ένα ψηφιακό βιβλίο με θέμα το ηλιακό σύστημα.  Τα ίδια τα παιδιά είχαν  διττό ρόλο τόσο του συγγραφέα όσο και του εικονογράφου αλλά και του αφηγητή/τριας. Όταν το βιβλίο ήταν έτοιμο ανέβηκε στο ψηφιακό εργαλείο Story Jumber.  To Storyjumper είναι ένα εκπληκτικό web 2.0 εργαλείο δημιουργίας βιβλίων και εικονογράφησής τους. Δίνει τη δυνατότητα στο χρήστη του να φτιάξει τις δικές του ιστορίες εύκολα και γρήγορα είτε χρησιμοποιώντας έτοιμα πρότυπα, είτε ξεκινώντας από το μηδέν. Για τη εικονογράφηση της ιστορίας μπορούν να χρησιμοποιηθούν έτοιμες σκηνές και εικόνες είτε να ανέβουν φωτογραφίες της αρεσκείας μας. Αφού τελειώσει η ιστορία μπορεί να εκτυπωθεί ή να διαμοιραστεί. Έχει εύχρηστο και απλό interface γι’ αυτό είναι κατάλληλο για παιδαγωγική χρήση σε μικρές ηλικίες.

Οδηγίες χρήσης: Αλλάζετε σελίδα και με το βελάκι από κάτω αναπαράγεται η ηχογράφηση.

ΜΠΡΑΒΟ στα παιδιά για την προσπάθειά τους!

https://www.storyjumper.com/book/read/126820622/621e2a850d1ae

 

Δείτε όλα τα ψηφιακά παιχνίδια του εργαστηρίου στο https://blogs.sch.gr/kotmaria/

Δετε και τη διαστημική γωνιά μας!

275538715 943144523039267 1420442478271476443 n